Fiscaal voordeel

Zowel het rijden van een klassieker als die van een Youngtimer biedt fiscale voordelen.

Wat zijn Youngtimers?

Er is veel verwarring tussen de benaming Oldtimer en Youngtimer. Oldtimers zijn liefhebbersauto’s die gekoesterd worden. Voor dagelijks vervoer voldoen ze niet meer aan de huidige maatstaven t.a.v. betrouwbaarheid, veiligheid, comfort en milieu. Na 25 jaar zijn deze auto’s vrijgesteld van houderschapsbelasting, door deze regel werd het rijden in een Oldtimer steeds populairder. Helaas heeft de huidige regering besloten dat vanaf 2014 de houderschapsbelasting pas na 40 jaar word vrijgesteld.

Een Youngtimer echter is een auto vanaf 15 jaar en ouder, die in een dermate goede staat verkeert waardoor er probleemloos dagelijks mee gereden kan worden. Een auto met luxe en uitstraling, modellen uit het topsegment.

Een Youngtimer heeft als fiscaal voordeel dat zakelijke rijders slechts over de dagwaarde een bijtelling hoeven te betalen. Die bijtelling is weliswaar 35%, maar de dagwaarde is vele malen lager dan de nieuwwaarde. Bovendien kunt u elk jaar weer een fiscale taxatie laten uitvoeren. De fiscale waarde zal elk jaar omlaag gaan zodat de bijtelling steeds minder wordt, in tegenstelling tot auto’s jonger dan 15 jaar waar 25% van de nieuwwaarde de leidraad blijft.

Daarbij is er nog het voordeel dat een Youngtimer veel minder afschrijft dan een nieuwe auto. Vooral in de eerste jaren ziet iemand die een nieuwe auto heeft gekocht zijn investering na enkele jaren halveren, terwijl zijn bijtelling over de nieuwwaarde door blijft gaan.

Dan blijft er natuurlijk ook nog het verschil in aanschafwaarde. Nieuwe auto’s uit de klasse waarin wij Youngtimers aanbieden zijn vaak de duurste types. De prijs is slechts een fractie van een nieuwe auto in deze klasse. Het rijden in een Youngtimer is genieten van auto’s uit de topklasse.

Marge of Btw regeling

Als een ondernemer een auto koopt inclusief BTW dan is de auto een z.g.n. BTW auto. De ondernemer mag de BTW vervolgens bij zijn  BTW-aangifte terugvragen van de fiscus. Bij een marge auto is dit niet het geval.